Saturday 23 March 2013

Kes liwat DSAI

23 Mac 2013


Islam telah meletakkan mekanisme menghadapi fitnah, gosip untuk menghadapi gejolak yang terjadi di dunia ini. Kehancuran akan terjadi jika dibiarkan tanpa ditangani.
Allah telah menyebut berkaitan ini dalam Surah Al-Hujurat secara jelas.
Ayat 6:
"Hai orang-orang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa sesuatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu".

Allah memfokuskan orang fasik sebab dia dicurigai sebagai sumber kebohongan dan agar keraguan tidak menyebar di kalangan kaum muslimin dan menyebabkan tersebar informasi yang salah dan belum disahkan.

Dengan cara ini urusan umat menjadi stabil dan moderat di antara mengambil dan menolak berita yang sampai kepadanya.Jangan kita tergesa-gesa mengambil tindakan takut-takut kita berlaku zalim ke atas orng yang dituduh.

Dengan ini dalam kes tuduhan liwat yang dilemparkan satu demi satu ke atas DSAI, marilah kita mengambil langkah tidak mempercayainya sebelum apa-apa bukti dan tidak menghukum dahulu. Lebih-lebih lagi jelas yang membawa cerita itu adalah diragukan akhlaknya dan mempunyai kes-kes jenayah.

0 comments:

Post a Comment